Řadě podnikatelů byla nedávno zřízena nová datová schránka, a to bez ohledu na to, jestli ji chtěli nebo ne. Co ale tato změna přesně přináší? Jak se změní komunikace s Finanční správou a jak to ovlivní podávání daňových přiznání?

V letošním roce se výrazně rozšířil okruh lidí, kteří mají datovou schránku zřízenou ze zákona. Do této skupiny se nově přidali nepodnikající právnické osoby (nejrůznější nadace a spolky) a všechny podnikající osoby, které mají IČO. Každou takto založenou datovou schránku není možné deaktivovat. Noví uživatelé dostanou přihlašovací údaje, včetně návodu, doporučeným dopisem, případně do datové schránky, pokud ji měli zřízenou jako občané. U nepodnikající osob zůstává zřízení datové schránky na bázi dobrovolnosti.

Změny

Jestliže máte datovku zřízenou ze zákona, nastává pro vás několik změn, především v oblasti podávání určitých formulářů. Nově tak daňová přiznání, která souvisí s podnikatelskou činností, musíte podávat elektronicky. Nemusíte ale daňová přiznání posílat nutně přes datovou schránku, můžete využít i jiné elektronické způsoby, třeba portál MOJE daně.

Důležitým okamžikem je v tomto případě zpřístupnění, aktivace, datové schránky. K aktivaci dojde vaším prvním přihlášením (popřípadě automaticky patnáctým dnem po doručení dopisu s přihlašovacími údaji). Od tohoto okamžiku už musíte daňové přiznání podávat elektronicky. Nepleťte si aktivaci schránky s jejím založením. Datum založení schránky není tedy tak důležité.

Porušení nové povinnosti

Jakmile máte aktivní datovou schránku, daňové přiznání musíte podávat elektronicky. Pokud tak neučiníte, a dodáte ho finančnímu úřadu v papírové formě, hrozí vám pokuta. Ne samozřejmě okamžitě, finanční úřad vás nejdříve na chybu upozorní a vyzve vás k elektronickému podání. Jestliže tak ale neučiníte a výzvu budete ignorovat, hrozí vám pokuta 1 000 Kč.