Ať už nemovitost kupujete, prodáváte nebo jste ji třeba získali v rámci dědictví, nemine vás proces převodu nemovitosti na katastru. Co všechno to obnáší a jak se na celé řízení připravit, si ukážeme v dnešním článku. Aby vás už nic nepřekvapilo. 

Ačkoliv se zdá, že převod nemovitosti by měla být rychlá záležitost, pouze formalita, není tomu tak. Jedná se celkem komplikovaný proces, který vyžaduje součinnost všech stran. Pokud prodáváte či kupujete přes realitní kancelář (či jiného poradce) se vším vám poradí oni. Jestliže tato možnost není, doporučuje se k přepisu nemovitosti přizvat právníka. Ten ví, co je třeba a na co si dát pozor.

Jak už bylo naznačeno, nemovitost může být prodávána, kupována, darována nebo součástí dědického řízení. V prvních dvou případech budete potřebovat kupní smlouvu, na jejímž základě se podá žádost o vklad nemovitosti do katastru. Podpisy na této smlouvě musí být úředně ověřeny. U přepisu nemovitosti při dědictví se o všechno postará notář, který má dědické řízení na starost. K darování nemovitosti je nutná darovací smlouva.

Na co si dát před převodem pozor

Než se nemovitost převede, je dobré zkontrolovat několik věcí. Platí to hlavně při nákupu, ale opatrnost se vyplatí vždy.

Přes katastr nemovitostí si ověřte, kdo je skutečným vlastníkem. Zkontrolujte, zda se k nemovitosti nevážou věcná břemena, zástavní právo, exekuce, není zatížena hypotékou apod. Nemovitost si prohlédněte i fyzicky, zda na ní nejsou nějaké skryté vady.

Přepis nemovitosti

Samotný proces přepisu nemovitosti má několik fází.

Smlouva o převodu

Jako první musíte sepsat smlouvu o převodu nemovitosti (ať už kupní či darovací). Její sepsání musí být pečlivé. Musí obsahovat všechny náležitosti a nesmí se do ní vloudit ani překlep, natož věcná chyba.  Doporučuje se proto nechat sepsání smlouvy na právníkovi. Jedině tak budete mít jistotu, že je vše správně. Než zašlete kopii smlouvy na katastr musí být úředně ověřena.

Platba

V případě, že za nemovitost platíte, nebo vám bude někdo platit, musí k tomu dojít ještě před převodem. K tomu se doporučuje využít služeb advokátní úschovnu či realitní kancelář. Funguje to tak, že kupující převede peníze na jejich účet a odtud se k prodejci dostanou až v momentě, kdy k přepsání nemovitosti na nového majitele dojde.

Zápis do katastru

K zápisu nového majitele do katastru budete potřebovat několik dokumentů. Zaprvé musíte vyplnit formulář Návrh na vklad do katastru nemovitostí. Ten seženete na pobočkách katastrálních úřadů nebo na internetu. Případně ho můžete přímo vyplnit v aplikaci od ČÚZK a návrh rovnou podat elektronicky. Vždy si připravte dvě kopie formuláře – jednu předáte úřadu a druhou si nechte pro sebe jako potvrzení, že jste návrh podali.

Dále budete potřebovat vkladovou listinu, tedy kupní či darovací smlouvu. Připravte si také případné přílohy – geometrický plán, prohlášení vlastníka apod. Kromě všech těchto papírů budete ještě muset zaplatit správní poplatek 1 000 Kč.

A za jak dlouho k přepisu dojde? Jakmile doručíte všechny potřebné dokumenty katastrálnímu úřadu, vyznačí se na nemovitosti tzv. plomba. K samotnému zápisu dojde nejdéle do 30 dnů. Převod nemovitosti je ukončen a kompletní v momentě zápisu do katastru.

Daň z převodu

Daň z nabytí nemovitých věcí byla v roce 2020 zrušena. Při nákupu nemovitosti tak nic nezaplatíte. Jako prodávají se dani ale nevyhnete. Tento příjem se daní sazbou 15 % a je nutné ho vykázat v daňovém přiznání. Existují ale výjimky. Nic nezaplatíte v případě, že jste nemovitost vlastnili déle než 5 let, v nemovitosti jste bydleli déle než 2 roky nebo když získané peníze využijete k vyřešení vlastní bytové situace.