Pokud kupujete dům či byt, je důležité si uvědomit, že jako při nákupu v obchodě vám běží reklamační lhůta. Konkrétně ji občanský zákoník stanovuje na 5 let. Reklamaci můžete požadovat v momentě, kdy v nemovitosti objevíte skryté vady. Co si ale pod tím představit a co to znamená pro prodávajícího? 

Reklamaci na zakoupený byt či dům smíte uplatnit, když v objektu objevíte problém typu skryté vady a prodávající nemůže dokázat, že tento problém v době prodeje nebyl. Ze zákona tak po dobu 5 let můžete požadovat slevu z kupní ceny nemovitosti či proplacení nutných oprav. Ve velmi závažných případech (narušení statiky) můžete dokonce odstoupit od smlouvy a požadovat nazpět celou částku.

Co je skrytá vada?

Skrytá vada je stav, který neodpovídá běžnému opotřebení nemovitosti a jejímu stáří. Je běžné, že se projeví až několik let po koupi. Na rozdíl od těch zjevných ji nezjistíte již při prohlídce, podpisu smlouvy nebo krátce po prodeji. O skryté vadě mnohdy nevědí ani sami prodávající.

K projevení skrytých vad mnohdy přispívá dlouhodobý vliv počasí (sníh, déšť). Proto se objevují až tak dlouho po prodeji. Za skrytou vadu se považují: vlhkost a s ní spojená plíseň; problémy se statikou; nedostatečně vyztužené zdivo; zatékající střecha či jiné části domu; netěsnící kanalizace a následný zápach; špatně provedená hydroizolace; praskliny ve zdivu, které vedou k úniku tepla.

Jak se chránit jako prodejce

Možností, jak se jako případný prodejce bytu či nemovitosti můžete chránit před tím, že budete muset skrytou vadu platit, je nechat si udělat odbornou technickou inspekci. Budete tak mít jistotu, že vás v budoucnosti nečeká nemilé překvapení. Oproti náhradě škod, která se často pohybuje až v šestimístných sumách, vyjde taková inspekce na asi 20 000 Kč.